Dzisiaj jest: 28 Marzec 2024    |    Imieniny obchodzą: Aniela, Sykstus, Joanna

Akademia Kompetencji Kluczowych

Wycieczka do Sandomierza

W dniu 12 maja 2015 r. odbyła się kolejna wycieczka do Sandomierza uczniów klas 4-6 Szkoły Podstawowej w Komornikach z projektu „Akademia Kompetencji Kluczowych” w ramach „Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki”, Priorytetu IX „Rozwój wykształcenia i kompetencji w regionach”, Poddziałanie 9.1.2. Wyrównanie szans edukacyjnych uczniów z grup o utrudnionym dostępie do edukacji oraz zmniejszenie różnic w jakości usług edukacyjnych.
Uczniowie wraz z opiekunami poznali ciekawe miejsca i najcenniejsze zabytki Sandomierza i Ziemi Sandomierskiej. Wycieczkę rozpoczęli, przyjeżdżając do Sandomierza, aby zwiedzić to niezwykłe miasto, perełkę naszej świętokrzyskiej ziemi. Na sandomierskim parkingu spotkaliśmy się z przewodnikiem PTTK panią Zuzanną Mystkowską, aby razem udać się do Muzeum w Domu Długosza. Budynek Muzeum został wybudowany przez Jana Długosza w 1476 roku w późnogotyckim stylu, na kamiennym podmurowaniu z cegły o tzw. polskim układzie gotyckim, ozdobiony nieregularnymi rombami. Ufundowany był dla księży misjonarzy, wikariuszy tutejszej kolegiaty. Sandomierz otrzymał Muzeum dzięki staraniom ks. Józefa Rokosznego, kanonika sandomierskiej kapituły katedralnej, a także opiekuna i konserwatora zabytków. Podziwialiśmy pamiątki i dzieła sztuki, które pochodziły ze świątyń Sandomierza i Ziemi Sandomierskiej. Uroczyste otwarcie Muzeum w Domu Długosza, odbyło się 26 października 1937 r. Ekspozycja urządzona przez K. Estreichera przetrwała do dziś w prawie niezmienionym układzie. Oglądaliśmy cenne zbiory z zakresu malarstwa, rzeźby, elementów wystroju architektonicznego oraz sztuki zdobniczej, ceramiki, mebli, numizmatyki, a nawet archeologii. Podziwialiśmy cenne dzieła sztuki oraz liczne ornaty, tkaniny i hafty. Galerię malarstwa zdobi m.in. obraz “Trzech Świętych” – Marty, Agnieszki i Klary, z kolegiaty z początku XV wieku; a także obraz Łukasza Cranacha Starszego "Matka Boska z Dzieciątkiem i św. Katarzyną Aleksandryjską (z ok. 1518 - 1520 r). Bogaty jest również zbiór rzeźby. Najstarszą jest romańska figura Matki Boskiej z Dzieciątkiem Jezus z przełomu XII i XIII wieku z Goźlic.

Następnie podziwiając miasto Sandomierz poszliśmy do Bazyliki Katedralnej. Chętnie oglądaliśmy główny zabytek Sandomierza, czyli bazylikę katedralną pod wezwaniem Narodzenia NMP. Ta gotycka świątynia wzniesiona została (w miejscu wcześniejszego kościoła) z fundacji Kazimierza Wielkiego pomiędzy rokiem 1360 r. a 1382 r. Jest to główny kościół diecezji sandomierskiej. Zobaczyliśmy kaplicę mansjonarzy z zakrystią z wieku XV oraz barokowy i rokokowy wystrój wnętrza. W prezbiterium podziwialiśmy freski bizantyjsko - ruskie z pierwszej połowie XV wieku (ufundowane przez Władysława Jagiełłę, który wielokrotnie tu gościł), zachwyciły nas ołtarze z rzeźbami z 1770-73 r. autorstwa Macieja Polejowskiego.
Następnie przechodząc obok wielu ciekawych miejsc Sandomierza udaliśmy się w rejs statkiem po Wiśle. Płynąc w górę rzeki podziwialiśmy przyrodę i zachodnią część Starego Miasta z kościołem Świętego Jakuba, zamkiem, synagogą. Kiedy zmieniliśmy kierunek, z lewej strony odsłonił się widok Collegium Gostomianu, zamku, katedry i Domu Długosza. Widzieliśmy miasto od strony wschodniej. Z Wisły doskonale widać było Góry Pieprzowe. Rejs statkiem po Wiśle był niezapomnianą przygodą. Urzekły nas strzeliste wieże kościołów. Po rejsie statkiem udaliśmy się do Rynku oraz do zabytkowego kościoła Świętego Jakuba, który jest jednym z najstarszych kościołów wzniesionych z cegły na terenie Polski, zbudowany w stylu późnoromańskim. Pani przewodnik opowiadała nam o historii kościoła i Sandomierza. Następnie spacerując Wąwozem Staromiejskim udaliśmy się w kierunku Furty  Dominikańskiej potocznie zwanej „Uchem Igielnym”, aby spełniać nasze marzenia. Tam dotarliśmy do Bramy Opatowskiej, jednej z czterech bram wchodzących w kompleks murów obronnych Sandomierza, wzniesionej przez Kazimierza Wielkiego około 1362 roku. Z tarasu widokowego tej gotyckiej budowli mogliśmy podziwiać przepiękną panoramę miasta i otaczające go malownicze krajobrazy. Z tamtego miejsca udaliśmy się do Podziemnej Trasy Turystycznej Sandomierza. Na wstępie do podziemia turystycznego wysłuchaliśmy legendy o Halinie Krępiance wybawicielce sandomierzan od Tatarów. Po 45- minutowym podziemnym spacerze pełnym wrażeń i ciekawych opowieści o Sandomierzu, wyszliśmy na zewnątrz obok Ratusza na Rynku, aby zakupić pamiątki z naszej wycieczki.

Ostatnim etapem naszej wycieczki było zwiedzanie Zamku Krzyżtopór w miejscowości Ujazd. Ruiny zamku Krzyżtopór w Ujeździe to malowniczy obiekt w okolicach Tarnobrzega, który trzeba było koniecznie zobaczyć. Ruiny te są dobrze zachowane i zrobiły na nas niesamowite wrażenie. Stosunkowo łatwo mogliśmy sobie wyobrazić jak zamek wyglądał w czasach swojej świetności. Budowę kolosa rozpoczął Krzysztof Ossoliński w pierwszej połowie XVII wieku w 1624 r., według projektu Lorenzo Senesa. Na bramie wjazdowej zobaczyliśmy płaskorzeźby : krzyż i topór ( które są wyrazem przekonań religijnych i herbem fundatora Krzysztofa Ossolińskiego) oraz rok 1631, ale budowę ukończono jednak w roku 1644. Kolejno zamek przechodził we władanie rodzin Denhoffów, Kalinowskich, Morsztynów, Paców. Zdobyty w czasie potopu szwedzkiego zamek odwiedzał często król Szwecji Karol X Gustaw. Zamek stopniowo popadał w ruinę i od XIX wieku znajduje się w tym stanie. Zamek w Ujeździe łączył cechy rezydencji i fortecy. Zbudowano go z miejscowego kamienia na planie otoczonego fosą pięciokąta z bastionowym systemem fortyfikacji, w którym znajdował się pałac, budynki gospodarcze i obszerny dziedziniec. Od strony północnej przylegały do zamku piękne ogrody w włoskim stylu. W zamku stosowano symbolikę związaną z kalendarzem: miał tyle okien ile dni w roku, tyle pokoi ile tygodni, tyle sal ile miesięcy i cztery baszty narożne jako oddanie pór roku. W prawym skrzydle ciut poniżej poziomu dziedzińca obejrzeliśmy stajnie, w których dawniej stosowano marmurowe żłoby i kryształowe lustra nad nimi. Następnie oglądaliśmy salę jadalną, w której dawniej na suficie znajdowało się akwarium, w którym zaskoczeni goście mogli oglądać od dołu i z góry egzotyczne ryby. W podziemiach północnej wieży zobaczyliśmy źródełko o nazwie Krzyżtopożanka, któremu przypisuje się właściwości lecznicze. Widok do góry pokazał nam interesującą perspektywę wnętrza wieży. Według legend od Krzyżtoporu do Ossolina prowadził podziemny tunel, którym Ossolińscy jeździli konnymi saniami po rozsypanym cukrze. Powierzchnia zamku wynosiła 1,3 hektara. Łączna długość murów sięga 600 metrów.

Tutaj zwiedzanie zabytków dobiegło końca. Wycieczka bardzo podobała się wszystkim uczniom i pozostanie na długo w pamięci.

Rybactwo i morze

System Informacji Przestrzennej

Projekty unijne

RODO

Galerie zdjęć

Logowanie

Gospodarka odpadami

Stowarzyszenia

„Szkolne Pracownie Informatyczne Województwa Świętokrzyskiego"

„Znak Projektu Szkolne Pracownie Informatyczne Województwa Świętokrzyskiego i Unii Europejskiej"

Gminna Biblioteka Publiczna

od poniedziałku do czwartku
w godz. od 7:00 do 15:00

piątek: od 7:00 do 14:00

W sprawach skarg i wniosków przyjmują:
- Wójt Gminy: w każdy poniedziałek
od 1000 do 1600,

- Przewodniczący Rady Gminy: w piątki
od 800 do 1000
- Sekretarz: codziennie w godzinach
pracy Urzędu Gminy,

- Kierownicy Referatów i pracownicy na samodzielnych stanowiskach codziennie
w godzinach pracy Urzędu Gminy.