Dzisiaj jest: 23 Kwiecień 2024    |    Imieniny obchodzą: Jerzy, Wojciech

„Misja Przyroda-Zielone Szkoły w Parkach Narodowych” – Projekt Edukacyjny

b_150_100_16777215_00_images_galeria_SZKOLA_MisjaPrzyroda_mp6.JPG„Misja Przyroda - Zielone Szkoły w Parkach Narodowych" to cykl zajęć przyrodniczych dla uczniów klas 4-6 szkół podstawowych oraz gimnazjów z obszarów wiejskich. Udział uczniów Zespołu Przedszkolno-Szkolnego w Kluczewsku w Projekcie „Misja Przyroda - Zielone Szkoły w Parkach Narodowych" był możliwy dzięki podpisanej umowie współpracy między Gminą Kluczewsko a Fundacją „Europejski Fundusz Rozwoju Wsi Polskiej – Counterpart Fund". W ramach tzw. zielonych szkół, młodzież wciela się w rolę badaczy-odkrywców i poznaje walory przyrodnicze swojego regionu. Na zakończenie projektu uczniowie biorą udział w konkursie międzyszkolnym. W ramach projektu od dnia 18 do dnia 22 maja 2015roku uczniowie wyjechali do Bodzentyna, gdzie mieści się siedziba Świętokrzyskiego Parku Narodowego. W pierwszym dniu 4 grupy otrzymały mapki miasteczka wraz z opisami miejsc widokowych i obiektów, które warto obejrzeć w Bodzentynie. Trasa biegła zabytkowymi uliczkami miasteczka a uczestnicy zwiedzali kolejno: Mury obronne Pałacu Biskupów Krakowskich, Pałac Biskupów Krakowskich, Kościół Parafialny p.w. Św. Stanisława, Kościół Św. Ducha i na końcu Ogród dendrologiczny "Podzamcze bodzentyńskie", w którym to znajduje się wiele ciekawych obiektów takich jak pomnikowe drzewa, rzeka, stawy ze śladami żerowania bobrów, ul dla dzikich owadów, itp. W ogrodzie każda z grup poszukiwała swojego skarbu w wyznaczonym na mapie miejscu.

Dzień drugi rozpoczęliśmy od prelekcji w siedzibie Świętokrzyskiego Parku Narodowego. Poznaliśmy pojęcie Ekosystemu, Biotopu i Biocenozy. Prowadzący prelekcję podkreślił znaczenie ochrony przyrody w Parkach Narodowych. Zapoznaliśmy się z wpływem działalności człowieka na środowisko naturalne. Następnie udaliśmy się szlakiem niebieskim z Bodzentyna do Świętej Katarzyny. Po drodze obserwowaliśmy ekosystem leśny, łąkowy, wodny.
Kolejny dzień także rozpoczął się prelekcją w siedzibie Świętokrzyskiego Parku Narodowego. Tym razem zajęcia dotyczyły walorów przyrodniczych ŚPN czyli składu gatunkowego. Poznaliśmy owady, mięczaki, ssaki, gady, ptaki, które zamieszkują Park. Później przejechaliśmy do wsi Kakonin gdzie szlakiem czerwonym udaliśmy się na Najwyższy Szczyt Gór Świętokrzyskich - Łysicę (612 m n.p.m.). Dzień zakończyliśmy ponownie w siedzibie Świętokrzyskiego Parku Narodowego, gdzie podsumowaliśmy zajęcia terenowe opowiadając o swoich wrażeniach pracownikowi Parku - panu Marcinowi Sikorskiemu. Po aktywnym dniu zrelaksowaliśmy się na wspólnej dyskotece.
W dniu czwartym udaliśmy się na wycieczkę. Po przyjeździe do Świętokrzyskiego Parku Narodowego tzw. Drogą Królewską zwiedzaliśmy 1000-letni Klasztor, Muzeum Diecezjalne, Kościół, w którym uczestniczyliśmy w Adoracji Relikwiarza zawierającego cząstki Drzewa Krzyża Świętego oraz podziemia klasztorne, w których znajdują się szczątki Jeremiego Wiśniowieckiego. Następnie zwiedziliśmy Muzeum ŚPN. W dalszej części wycieczki szlakiem czerwonym dotarliśmy do Nowej Słupi, gdzie w Centrum Archeologicznym uczestniczyliśmy w zajęciach: wytapiania rudy żelaza, zajęciach rzeźbiarskich, poznaliśmy życie ludzi w dawnych epokach.
Ostatniego dnia zajęć podsumowywaliśmy nasze zajęcia w Świętokrzyskim Parku Narodowym. Każda grupa wykonała pamiątkowy plakat, na którym przedstawiliśmy w pigułce to, czego nauczyliśmy się i co zobaczyliśmy w czasie naszego pobytu w Górach Świętokrzyskich. Będziemy miło wspominać naszą eskapadę. Mamy nadzieję, że jeszcze nie raz powrócimy w te piękne strony a zapierające dech w piersiach widoki pozostaną na długo w naszej pamięci.
Uczestnicy projektu powrócili pełni wrażeń i nowych doświadczeń. Prowadzone zajęcia przyczyniły się do pogłębienia wiedzy przyrodniczej i ekologicznej uczniów.

Opiekunowie

Logowanie

Gospodarka odpadami

Stowarzyszenia

„Szkolne Pracownie Informatyczne Województwa Świętokrzyskiego"

„Znak Projektu Szkolne Pracownie Informatyczne Województwa Świętokrzyskiego i Unii Europejskiej"

Gminna Biblioteka Publiczna

od poniedziałku do czwartku
w godz. od 7:00 do 15:00

piątek: od 7:00 do 14:00

W sprawach skarg i wniosków przyjmują:
- Wójt Gminy: w każdy poniedziałek
od 1000 do 1600,

- Przewodniczący Rady Gminy: w piątki
od 800 do 1000
- Sekretarz: codziennie w godzinach
pracy Urzędu Gminy,

- Kierownicy Referatów i pracownicy na samodzielnych stanowiskach codziennie
w godzinach pracy Urzędu Gminy.